Hoe stop ik emotie-eten?

april 1, 2019 3 Comments

Hoe stop ik emotie-eten?

april 1, 2019 3 Comments

Nu ik in behandeling ben voor mijn geestelijke gezondheid is voeding daarvan ook een groot onderdeel! Twee punten komen steeds terug, ik ben een emotie-eter en wanneer ik te veel prikkels krijg raak ik het contact met mijn lichaam kwijt en vergeet ik te eten. Twee bijna tegenovergestelde problemen die eigenlijk ook ergens wel weer hand in hand gaan met elkaar. Maar hoe stop ik met emotie-eten, simpel weg door enkel maar de negatieve emoties weg te nemen? Of doe ik meer?

Wordt bewust van het gevoel die het eten je geeft

Elke dag moet ik opschrijven van de psycholoog wat ik eet, hoe laat, een cijfer geven van mijn honger gevoel, wat ik denk, hoe ik mij voel en wat de gevolgen daarvan zijn. Het is super veel en zo leerde ik dus dat ik veel dingen doe zonder na te denken en dat ik juist een planning nodig heb! Maar vooral van het gevoel dat bepaalde voeding mij geeft, zoals wanneer ik mij heel somber voel kan ik een pak koekjes leeg eten, daarna ben ik misselijk en voel ik mij schuldig van dat pakje koekjes met gevolg dat ik weer nieuwe onhaalbare voornemens neem of stop met eten omdat ik zo slecht had gegeten.

Stoppen met eten zorgt er weer voor dat je een vreetkick krijgt en zo ga je in een visuele cirkel rond en rond… Maar hoe voel jij je eigenlijk als je een stuk fruit eet? Dan wordt je niet misselijk, voel je je niet opeens heel zwaar en moe omdat je lichaam super hard zou moeten werken omdat je niet een hele lading suikers en vetten in één keer naar binnen werkt. Als het goed is eet je geen fruitschaal leeg in één keer en als het goed is voel jij je al helemaal niet schuldig van het eten van een mango, appeltje of een ander stukje fruit.

Haal het niet in huis

Super makkelijk om op te schrijven en super lastig na te komen als je een winkel op zo’n 200 meter van je huis hebt zitten net als wij. Maar het is uiteindelijk wel de beste manier. Haal het eten wat jij juist gaat eten als je emotioneel bent niet in huis. Ja misschien heb je kinderen of een man die dit juist wel willen eten, maar zouden zij het niet veel belangrijker moeten vinden dat jij je goed voelt?  En dus nu maar even geen koekjes, chocolade, ijs of andere emotie-eten in huis is?

Nu is mijn oplossing voor man en kind juist heel simpel, voor mijn dochter haal ik kinderkoekjes of chipjes voor in het weekend waar dus eigenlijk niks in zitten. Smakeloos als je dus bijvoorbeeld chocolade gewent bent. Voor manlief haal ik niks omdat hij zelf eigenlijk ook niet al dat ongezonde eten wil weten, of ik haal juist net die dingen die ik niet lekker vind. Werkt super goed! Wel lastig misschien als je alles lust.

Maak de keuze makkelijker

Door dat ik moeite heb met keuzes maken, snel overprikkeld ben is een supermarkt eigenlijk een beetje de hel voor mij. Er zijn zoveel keuzes en dankzij één keer per week boodschappen doen haal ik deze spanning er al een beetje af. Daarnaast kom ik ook minder vaak in de verleiding om ongezonde voeding te halen omdat ik maar één keer per week een lange lijst afwerk. Maar dan ben ik er zeker nog niet, langzaam maak ik de keuzes die ik moet maken in de winkel makkelijker. Hoe? Simpel door een paar kleine voornemens die ik nam.

  • Thuis vegetarisch a plantaardig eten
    Door stap voor stap het vlees buiten de deur te houden moet je al snel heel anders gaan koken. Ik gebruik veel meer groente, granen, zaden en bonen en doordat ik eigenlijk geen vleesvervangers gebruik is de echte Hollandse pot veranderd in een mengelmoes van allerlei gewoontes samen. Ik werd al nooit gelukkig van groente met aardappelen en een stuk vlees. Door dus meer stoofpotjes, salades en andere gerechten te maken smaakt het beter en eet ik eindelijk ook meer. Waardoor ik in de avond na het eten geen trek heb en dus minder de neiging heb om de kast leeg te gaan eten.
    Melk gebruikte ik toch al niet in huis en dierlijke boter was ook al vervangen door olie of plantaardig boter. Enkel nog kaas en eitjes zijn soms te vinden in huis.
  • Zo min mogelijk verpakkingen in huis
    Door dat ik zo min mogelijk afval wil creëren vallen er echt heel veel producten af. Ook heel veel ongezonde voeding die je juist pakt als je je rot voelt zijn meestal helemaal ingepakt in vele lagen verpakkingsmateriaal. Dit zorgt dus voor een extra reden om dit niet mee naar huis te nemen. Wat dus meteen stap twee ondersteund. 
  • Biologisch of fair trade, mits er geen alternatief is om zonder verpakking.
    Als je een pot pindakaas wil kopen in de supermarkt heb je echt heel veel soorten, door biologisch of fair trade te willen kopen hou je van de 50 soorten misschien nog 2 of 3 over op dit moment. Heerlijk makkelijk kiezen dus en doordat de prijzen nog eens iets hoger liggen ben je ook zuiniger. Zo smeer ik bijvoorbeeld minder pindakaas nu op mijn brood.
  • Als het kan zelf snijden/maken
    Nu ik al een tijdje zelf mijn brood bak met een broodbakmachine die ik leende van mijn schoonouders begin ik ook weer meer zelf te bakken. Zo bakte ik laatst weer heerlijke pindakaaskoekjes, door de energie die je in het bakken steekt pak ik ze een stuk minder snel als ik somber ben. Want hey, ik heb er toch niet voor niets die liefde en aandacht in gestoken, daar moeten we van genieten!
Kies een nieuwe favoriet

Ow ik hou van kaas en chocolade, dat was eigenlijk altijd wel iets waarvoor je mij wakker kon maken. Maar waarom zijn eigenlijk de dingen die je niet zo lekker laat voelen juist onze favoriete eten? Een gewoonte? Komt het door de suiker en vet verslaving die wij hebben gekregen door de jaren heen? Waarschijnlijk heeft dit er wel mee te maken, maar waarom zouden wij niet eens een nieuw favoriet gaan uitkiezen?

Zoals in de zomer aardbeien uit eigen tuin? Of een schaaltje nootjes? Of ander stukje fruit? Zo probeer ik mijn dochter al vanaf het begin te laten genieten van fruit, tomaatjes of komkommer. Probeer langzaam je gedachte over wat jouw favoriet is te veranderen in iets gezonds ipv chocolade of koekjes.


Dit zijn dus mijn stappen die ik heb genomen om het emotie-eten aan te pakken, natuurlijk ben ik er nog niet en ook ik pak nog wel eens iets als ik somber ben. Baby stapjes en nog meer baby stapjes zijn het die je moet zetten om een gewoonte te veranderen.

Ben jij bezig met gezonde voeding en emotie-eten?

3 Comments

  • Maria april 1, 2019 at 9:54 am

    Maar veel kleine stapjes maken ook.een grote!
    En hé, je heb ook niet 1 grote stap gedaan om je de ‘slechte’ gewoonte aan te leren. Die zijn er ook met kleine stapjes ingeslopen. Maarja, die onaardige ik vind zoveel en we moeten zoveel.. wees ook lief voor jezelf en tevreden met de kleine stapjes!

    • Elisa april 1, 2019 at 2:36 pm

      Ik ben zeker tevreden met alle kleine stapjes die ik zet, en door baby stapjes kom je uiteindelijk ook verder!

  • Geke april 2, 2019 at 3:49 pm

    Waardevolle inzichten, dat is al de eerste stap. Zo te lezen ben je echt goed bezig, hoe moeilijk het ook is. Inderdaad, stapje voor stapje kom je er wel.
    Zelf heb ik sedert ik glutenvrij moet, ook een minder fijne verhouding met eten. Veel dat niet meer mag, maar omdat ik weet hoe ziek het me maakt, is het niet zo moeilijk om het te laten staan. Niet dat ik sommige dingen niet mis hoor, zoals echt lekker brood. Maar het kan gewoon niet.
    Maar op een moment dat het dan eens mis gaat (kan altijd want een kruimel is genoeg en mijn man eet wel nog gewoon) denk ik erna altijd dat ik dan maar gewoon beter kan stoppen met eten. Niet dat ik dat dan effectief doe. Maar het is zo nadenken over alles wat je in je mond stopt. Dus plezier in eten hebben is iets zeldzaam geworden.

  • Leave a Reply

    About Me


    Welkom bij Our house of modesty, een blog over onze weg naar een sober, simpel leven in de stad. Samen met onze dochter. Read More

    Baby deals

    ×